A tanév első 2 hónapjában nagyon sok tradicionális és új pályaorientációs program segítette intézményünk Tiszagyulaháza tagintézménye 8. osztályosait a pályaválasztásban a fontos, de nehéz döntés előtt. Merre tovább? Milyen pályát válasszak? Sokféleképpen lehet megfogalmazni azt a kérdést, amit nemsokára meg kell válaszolniuk nyolcadikosainknak, hiszen februárban konkrét választ kell adniuk a felvételi lap kitöltésével.
Az iskola mindenesetre segít nekik a sokféle pályaorientációs program, projekt megszervezésével, lebonyolításával. Teszi mindezt azért, hogy minél több ismeret (pályaismeret, középfokú oktatási struktúra és az aktuális munkaerőpiaci helyzet ismerete) birtokában, megfelelő önismerettel tudatosan, tervszerűen és sikeresen tudjanak dönteni. Úgy gondoljuk az iskola szervezésében megvalósuló pályaorientációs programok nyújtotta ismeretmozaikok, élmények nagy – nagy támogatást jelentenek ebben.
Szeptember 21 – én a nyolcadikos tanulóink országos pályaorientációs digitális vizsgálaton vettek részt. Az érdeklődési területeik, pályaorientációs kompetenciáik alapján visszajelzést kaptak a tanulók, szülők a leginkább közel álló továbbtanulási irányokról.Szeptember 28 – án a 7 – 8. osztályosok a Berettyóújfalui Szakképzési Centrum által szervezett SzakmaTúra – Centrumban a Jövőd! című interaktív pályaválasztási kiállításon vettek részt Hajdúszoboszlón. A középfokú intézmények standjainál miközben kipróbálhatták tudásukat, kreativitásukat, kézügyességüket, megismerhették a különböző szakmák munkafolyamatainak szerves egységét, a szakmai követelményeket és az iskolai diákéletet.
Október 13 – án a Pályaorientációs napon az 1 – 8. évfolyam tanulói osztálykeretben, az osztályfőnök által megszervezett programterv alapján, az életkori sajátosságaiknak megfelelő szintű foglalkozásokon bővíthették pályaorientációs ismereteiket.
Október 13 – 19. között Pályaválasztás – életpályaépítés címmel témahetet szerveztünk nyolcadikosainknak. Ez a program, ami a tanulók élményszerű ismeretszerzésén alapul új elemként szerepel az iskolai munkatervben hagyományteremtő céllal. A hasonló pályaérdeklődésű tanulók 4 – 5 fős csoportokban látogatták meg a település 4 munkahelyét, ahol interaktív munkahelybemutatók részesei lehettek és riportokat, fényképeket készítettek. A látott és hallott információk feldolgozásával tablókat, prezentációkat készítettek az adott munkahelyről, amit osztálytársaiknak és a hetedikeseknek mutattak be a témahét zárásaként. A tanulók nagyon lelkesen, motiváltan vettek részt a projekt megvalósításában. Köszönjük a munkahelyek támogató együttműködését, amivel segítették tanulóink pályaismeretének fejlődését (Megyesi Elemér – mezőgazdasági vállalkozó, Dr. Holb Árpád – Orvosi Rendelő, Budainé Pázmándi Judit – Aprajafalva Óvoda, Barkaszi Jánosné– COOP ABC).
Október 18 – án Pályaválasztási szülői értekezletet tartottunk, ami szintén újdonság intézményünk pályaorientációs stratégiájában. Hét középfokú intézmény fogadta el meghívásunkat és tájékoztatta a 7 – 8. osztályos tanulóinkat és szüleiket iskolájuk felvételi követelményeiről, képzési struktúrájáról, tárgyi – és személyi feltételeiről. A szülők véleménye szerint nagyon hasznos és fontos volt ez az értekezlet a pályaválasztás döntéshozói folyamatában.
Nyílt napok. A szülőket, tanulókat folyamatosan tájékoztatjuk a középfokú intézmények nyílt napjairól és lehetőséget biztosítunk az azokon való részvételre.
Úgy gondolom iskolánk pályaorientációs stratégiája az innovatív programokkal kibővítve egy olyan gazdag, széleskörű, magas szakmai színvonalú programpalettát biztosít tanulóinknak, ami hatékony támogatást jelent a tudatos és sikeres pályaválasztásban.
Székely Barnabás
tagintézmény – vezető